МАЙСТЕР-КЛАС ГАЛИНИ СКЛЯРЕВСЬКОЇ
"ВЛАДА ТА ЗМІ: ЧИ ПОТРІБЕН ПОСЕРЕДНИК"
У суботу, 7 вересня медіа експертка, оглядачка порталу "Детектор Медіа" Галина Скляревська провела майстер-клас на тему "Влада та ЗМІ: чи потрібен посередник". Захід відбувся на факультеті кіно-, телемистецтва в межах проекту "З перших вуст". Тема була обрана не випадково, адже медійникам вкрай важливо розуміти, де закінчуються права журналістів знати правду та починається державна таємниця.
Галина Скляревська - досвідчений спеціаліст, який вже дев'ять років займається телекритикою. На майстер-класі авторка спробувала дати пояснення щодо того: На які питання влада зазвичай дає розгорнуті відповіді, а яких уникає? Які права та обов'язки є у журналістів? Наскільки важливою є журналістська етика? Журналістику називають четвертою владою, а отже від якості журналістських матеріалів залежать низка суспільних та політичних подій та тенденцій.
"Саме в США журналісти одними з перших затвердили журналістські стандарти", - зазначила експертка. Пізніше, вони поширилися в інших країнах. Першочергова мета журналістів - інформування суспільства. І в цьому представникам четвертої влади допомагає свобода слова, що виписана в низці міжнародних і українських документів, серед яких "Білль про права", «Загальна декларація прав людини» (ст. 19), «Конвенція про захист прав людини і основних свобод» (ст. 10) і Конституція України (ст. 34). Дотримання цих принципів є обов'язковим для свідомого фахівця.
Галина Скляревська навела декілька прикладів оптимального балансу журналістських матеріалів, автори яких дотримуються журналістської етики:
1. Якщо журналістка підписує угоду про дотримання гендерного балансу у своїх матеріалах, то він/вона повинен/на чергувати світлини з зображенням чоловіків та жінок, завжди використовувати фемінітиви тощо.
2. Непрофесійно робити матеріали на замовлення представників влади. Навіть якщо сюжет чи стаття вийшли якісними за зображенням, вони будуть недостовірними за змістом. В народі це називається "джинсою" та зазвичай викликає негативну реакцію в аудиторії.
Журналістської етики, на думку спікера, має дотримуватися широке коло медійників, адже у сучасному світі журналістові вже не обов'язково мати при собі оператора та режисера, аби створювати матеріали для видань. Блогери, ютьюбери, рецензенти збирають подекуди більшу аудиторію, ніж класичні ЗМІ та стають лідерами думок. Формально, будь-яка людина, яка збирає, редагує та поширює інформацію є журналістом, тож вона підпадає під усі права, а з цим - і під обов'язки.
Також експертка поділилася зі студентами деякими кейсами, як правильно збирати та аналізувати матеріал, що має відношення до влади; навела приклади з власного досвіду та змотивувала юних журналістів не боятися висвітлювати навіть найскладніші теми.
Матеріал підготувала студентка 2 курсу освітньо-професійної програми “Телерепортерство” Степанова Катерина.
Фото Олександра Мухіна.