ЗВУК У КІНО: Майстер-клас від київського звукорежисера Василя Явтушенка
Як часто ми дивимось фільми і звертаємо увагу на їх звуковий супровід, запам'ятовуємо пісні та ассоціюємо їх з певною кіно-картиною? Кінокритики відзначають, що звук у фільмах можна вважати якісним, коли його “не чутно”, тобто він не заважає переглядати кінострічку.
А як же зробити так, аби фільм “звучав” професійно? На це, а також на багато інших питаннь відповів Василь Явтушенко - звукорежисер короткометражних стрічок “Невидиме”, “В радості, і тільки в радості” та повнометражних документальних фільмів “Холодний Яр. Інтро”, “Перша сотня” та “Брама”.
Василь розпочав свій виступ з основоположної думки: звук в кіно поділяється на музику та інші звукові ефекти (фонові шуми, звуки оточення тощо). Почнемо з музики. За допомогою неї можна розставляти акценти у кіно, звертати увагу глядача на важливі моменти, змушувати переживати певні емоції - від суму та співчуття до радості. Буває й таке, що фільм важко дивитися через музику, бо вона йде врозріз із драматургічною будовою кінотвору.
А як щодо звукових ефектів? Василь Явтушенко охарактеризував два види їх запису: чорнова та чистова фонограми. До чорнової відноситься зйомка та запис звуку в гулкому або шумному приміщенні, із незручними костюмами - тобто така фонограма, яку неможливо використати у фільмі. Але вона має право на існування, аби згодом в пост-обробці її використали як “трафарет” для запису чистого звуку. “Чорнова фонограма повинна мати достатньо інформації для подальшого тонування”, - відзначив Василь.
Протягом майстер-класу у студентів була можливість дізнатися про процес створення фільму зсередини: починаючи з пре-продакшену (знайомство звукорежисера зі сценарієм, локацією, костюмами акторів та розкадровкою сценарію), продовжуючи продакшеном (запис атмосфери, синхронних шумів та звукових дублів) та завершуючи постпродакшеном (синхронізація звукового та відео-ряду, запис синхронних шумів, монтаж реплік акторів, тонування, інтеграція музики та премікс).
Василь Явтушенко поділився власним багаторічним досвідом, дав корисні поради та настанови майбутнім звукорежисерам, операторам, репортерам та режисерам. Сподіваємося, у студентів нашої академії буде ще багато можливостей попрацювати із професіоналами.
Матеріал підготувала студентка 1 курсу освітньо-професійної програми “Телерепортерство”
Степанова Катерина.
Фото Олександра Мухіна.