«КУЛЬТУРИ СВІТУ»
Міжнародний науково-творчий проект «Під єдиним небом»
У 2016 році стартував китайсько-японський науково-творчий проєкт, ініційований проф. ХДАК, доктором мистецтвознавства С. Рибалко та вихованцем академії, канд. мистецтвознавства, директором компанії з китайсько-українських культурних зв’язків у м. Нінбо – Чу Фенлей.
В основі проєкту – пленери українських митців у різних регіонах Китаю. Кураторами проєкту з української сторони виступили викладачі академії С.Рибалко та А.Корнєв. Концепція проєкту – від загального задуму до структури, визначення локацій, мистецтвознавчого супроводу та засобів репрезентації результатів - побудована на основі тривалих досліджень проблематики європейського орієнталізму та наукових експедицій до КНР.
Ідея пленеру полягала в тому, щоб не тільки організувати відвідування цікавих об’єктів, але, перш за все, створити ситуацію «повного занурення» в культуру Китаю. Тому під час пленеру художники відвідували монастирі та храми, відомі архітектурні комплекси й невеликі села, що загубилися у горах, чайні кімнати і сільські кав’ярні, розташовані просто неба. Протягом місяця художники придивлялися до незвичних ритмів та вигинів дахів, кольорів, незнайомих рослин і нескінченного «тайнопису» ієрогліфічних знаків. Країна відкривалася з різних боків: хмарочоси, звуки галасливих магістралей і тиша монастирів, запах і смак чаю, хитромудрі страви китайської кухні, плескіт червоних коропів у ставках... Із вдячністю хочеться згадувати дорогоцінні коментарі про китайську культуру і шляхи чаю, надані настоятелем монастиря Tiantong Chengxin і майстром чаю – Pan Junyao.
Після завершення першого пленеру виконані етюди експонувалися в Художньому музеї Нінбо. Напевно, більшість глядачів, які прийшли на виставку, вперше почули слово «Харків». Повернувшись додому, художники на основі зібраних матеріалів продовжили роботу над темою, і в квітні 2017 року на виставці «Китайські візерунки» уже харків’яни мали нагоду познайомитися з містом Нінбо.
Успіх першої виставки пленеру зумовив розширення партнерських зв'язків: Художній музей у м. Нінбо включив до своєї щорічної виставкової програми експозицію творів харківських художників. На запрошення музею у квітні 2018 року було організовано персональну виставку Артема Толстухіна, яка містила його живописні та графічні роботи, створені в Китаї та Україні.
У травні того ж року відбулася друга пленерна експедиція. Тепер маршрут проходив по мальовничих куточках південного Китаю. Художники відвідали Гуйлінь, Ліцзян, Далі та їх околиці. Різноманітність ландшафтів, барв, архітектури, численні ремісничі майстерні з їхніми виробами, етнічні костюми і страви національної кухні – усе це подарувало нові враження, що виплеснулися в серії нових робіт: живописних і графічних. Зіставляючи роботи двох пленерів, не можна не відзначити, як поступово поглиблюється розуміння Китаю, як ускладнюється його образ.
У грудні 2018 року у великому залі Художнього музею Нінбо на честь ювілею дипломатичних відносин між Україною та КНР було представлено понад 90 творів українських митців. Виставковий проєкт «Під єдиним небом» показує, що попри різні історію та культуру, ми всі живемо під одним небом, любимо життя в його найрізноманітніших проявах: у сході та заході сонця, дощах і туманах, посмішці дівчини, ароматі квітів і шурхотінні осіннього листя... Глядачам пропонується можливість отримати безцінний досвід: відчути аромат двох культур через картини в різних жанрах: пейзажі, натюрморти, портрети, побутові сцени тощо.
Поширення COVID-19 внесло певні корективи у розвиток проєкту, але не припинило його. Окремі групи творів експонувалися на двох виставках у Шанхайському музеї мистецтв (2019 та 2021 рр.). Наразі готується пересувна виставка творів проєкту «Під єдиним небом» для її демонстрації у музеях від Шанхаю до Пекіна, розробляються нові виставкові кейси, пов’язані з війною в Україні. Сподіваємося, що наш проєкт стане ще одним дієвим аргументом у культурній дипломатії.
Учасники проєкту: члени Національної спілки художників України - Артем Толстухін, Артем Роговий, Дениса Саражин, Вікторія Калайчі, Ірина Калюжна.
Публікації про проєкт, доступні в Україні:
1. Рибалко С., Корнєв А. Небо, що єднає. Китай-Україна: Під єдиним небом. Живопис і графіка українських художників. Каталог виставки. Харків: Раритети України, 2018. С. 6-7.
2. Корнєв А.Ю. Перший український мистецький пленер у м. Нінбо (Китай). Народознавчі зошити. 2017. №2. С. 422-426.
3. Корнєв А.Ю. Група «Деграж»: від академізму до пошуку нових візуальних форм. Художня репрезентація у соціокультурному та мистецькому середовищі: монографічне дослідження. Харків: ХДАДМ, 2018. С. 175-193.
4. Корнєв А.Ю. Китайські враження у творчості харківського митця Артема Толстухіна. Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття. Всеукраїнська науково-теоретична конференція (18-19 квітня). Харків: ХДАК, 2019. С. 395-396.
5. Корнєв А. Творчі горизонти Артема Рогового. Всеукраїнська науково-теоретична конференція молодих учених «Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття». Х.: ХДАК, 2020. С. 262-263.
Майстер-класи, лекції, кінопокази
Проект "Культури світу" спрямований на вивчення традицій чи обрядів інших народів світу, тому в його межах також проводяться зустрічі з фахівцяи в галузі культури та мистецтва у формі майстер-класів, лекцій, кінопоказів. Найчастіший лектор – знавець східного мистецтва, японознавець – Світлана Борисівна Рибалко.
Черговий майстер-клас із культури японського чаювання провела С. Б. Рибалко провела в межах міжнародної наукової конференції "Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку" 24 листопада 2017 року. Зануритись в атмосферу Японії змогли студенти, викладачі ХДАК та усі учасники та гості конференції. Одягнена в традиційний одяг, С. Б. Рибалко не лише розповіла про традиції церемонії, але й відтворила духовність ритуалу. Серед основних традицій чаювання – повага до гостя, відсутність прив’язки до матеріальних речей, простота та стриманість у бажаннях. Гості майстер-класу мали змогу ознайомитися з термінологією японської чайної церемонії, спробувати справжній японський чай та традиційні солодощі, навчилися готувати чай та найголовніше –дійти спокою в душі, відмовившись від фальшивих цінностей сучасного «світу речей».